
Huishoudelijk Regelement
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
UITVAARTVERENIGING GEDENK TE STERVEN OOSTERZEE
Artikel 1
Vaststelling contributie
De jaarlijkse contributie van de leden wordt op voorstel van het bestuur vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering. In geval van betalingsonmacht kan het bestuur anders beslissen.
Artikel 2
Betaling contributie
De contributiebetaling geschiedt middels automatische incasso en vindt plaats in de tweede helft van de maand mei. Degene, die in de eerste helft van het verenigingsjaar als lid toetreedt betaalt contributie over het volledige jaar. Bij toetreding gedurende de tweede helft van het jaar is de helft van de contributie verschuldigd.
Artikel 3
Entregeld nieuwe leden
Personen, die lid wensen te worden, betalen eveneens een door het bestuur vast te stellen entreegeld c.q. overschrijvingsgeld, dit overeenkomstig de in het Huishoudelijk Reglement van de Federatie opgenomen rekentool.
Artikel 4
Afspraken dienstenpakket
Voor een goede afhandeling van het in de statuten omschreven doel
(art. 2 van de statuten) maakt de door het bestuur aangewezen uitvaartverzorger(ster) in goed overleg afspraken met de nabestaanden. Deze afspraken resulteren in een ondertekende opdracht tot verzorging van de uitvaart.
Artikel 5
Niet door de vereniging verrichtte diensten.
a. Indien het bestuur
of de uitvaartverzorger van de vereniging niet in kennis gesteld is van het
overlijden van een lid en de uitvaart verzorgd is door een ander dan de door
de vereniging aangewezen uitvaartverzorger, vervalt het recht op ledenkorting.
b. Indien om welke reden dan ook geen gebruik wordt gemaakt van een of meer
diensten van de vereniging en daarvoor door het bestuur uitdrukkelijk
toestemming is gegeven, kan de vereniging een vergoeding bepalen voor de in
de plaats van de diensten der vereniging genoten diensten in verband met de
uitvaart, mits de nota's van de betreffende diensten worden overgelegd. De ledenkorting
zal dan niet hoger zijn dan 80 % van de door Algemene Ledenvergadering vastgestelde
ledenkorting. c. Het uitvoeren van een
uitvaart van een overleden lid, niet woonachtig in het werkgebied van de
vereniging, kan door de vereniging worden verzorgd, zulks ter beoordeling van
het bestuur en tegen betaling van eventueel extra te maken kosten.
d. Met instemming van het bestuur kan door of ten behoeve van niet-leden van
de diensten der vereniging gebruik worden gemaakt tegen een door het bestuur
vast te stellen kostprijs.
Artikel 6
Vergoeding, verzekeringen, en aansprakelijkheid van bestuurs(leden)
a. Bestuursleden kunnen een door de Algemene Vergadering te bepalen vergoeding worden toegekend voor hun diensten, alsmede worden hen noodzakelijke reis- en verblijfkosten vergoed.
b. Het bestuur draagt er zorg voor dat alle roerende- en onroerende zaken van de vereniging tegen brand en andere gevaren zijn verzekerd. Daarnaast kan het bestuur voor zichzelf een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten
c. Bestuurswijzigingen dienen zo spoedig mogelijk doorgegeven aan het secretariaat van de Friese Federatie van uitvaartverenigingen en de Kamer van koophandel
Artikel 7
Communicatie van leden naar het bestuur en naar de bode
Voor het bestuur of de vereniging bestemde stukken moeten door de leden bij de secretaris worden ingediend of aan hem worden toegezonden. De leden zijn voorts verplicht adreswijzigingen en wijzigingen in de gezinssamenstelling zo spoedig mogelijk aan de secretaris of de ledenadministrateur door te geven. Van een overlijden moet door de nabestaanden aan de aangewezen uitvaartleider(ster) kennis worden gegeven en indien deze uitvaartleider niet is benoemd aan de secretaris van de vereniging
Artikel 8
Personeel
De door het bestuur aangestelde uitvaartverzorger(ster) dient zich naar de voorschriften van het bestuur te gedragen dat daarvoor een instructie dient op te stellen.
Artikel 9
Het bestuur bepaalt
In bijzondere gevallen, waarin dit reglement niet rechtstreeks voorziet beslist het bestuur.
Artikel 10
Vaststelling
Vastgesteld: d.d. 25 mei 2023 tijdens de Algemene Ledenvergadering